Normalitet och krav i arbetslivet


Det är också troligt att många av de nya diagnoserna har ett samband med de stegrade kraven på flexibilitet och social kompetens inom arbetslivet. Som akademiker kan man konstatera att människor av Asperger-typ hade mycket bättre för­utsättningar inom akademin för bara ett par decen­nier sedan än i dag, då alla förväntas arbeta i projekt, ragga pengar och nätverka.

Stämmer klockrent på mig. Det är precis där jag står. När jag började jobba 1987 fanns inte samma krav från samhället och jag kunde gå leva med min självkänsla och självförtroende utan att skämmas. När man inte klarar leva upp till de ökande kraven sjunker självkänslan. Det tar till slut så mycket energi att det distraherar från möjligheterna att bygga upp självförtroendet (kompetensen).

På intervjun undrar arbetsgivaren ”Vad gjorde du mellan januari och april?” Jag säger ”jag bedrev självstudier hemma i programspråk X” samtidigt som jag tänker ”jag hade ångest över alla sociala krav ni ställer på konsultrollen så att jag inte kunde koncentrera mig på programspråket”. Men arbetsgivaren har redan bestämt sig och lägger bort CV:n.

Det här inlägget deltar i bloggkarnevalen om NPF.

Kommentera

