Blir Aspergers syndrom värre med åren?


Kommentar till en insändare + svar i en medicinsk frågespalt i Hemmets Journal

Jag instämmer bara delvis i doktorns svar att Aspergers syndrom blir värre med åren. I vissa fall kommer en AS-människa aldrig in det ”normala” samhället utan hamnar i ett evigt utanförskap å samhällets skuggsida. Men jag tror också att många kan ha större tur och skaffa sig ett människovärde.

Visserligen har jag själv ingen diagnos men väl några självdiagnosticerade ”AS-drag”. Efter att ha umgåtts en del på nätet med asperger-människor tror jag mig kunna en del om ämnet. Även om Aspergers syndrom är en ”felkoppling” i hjärnan som är medfödd, så är min erfarenhet att som aspergermänniska ”lär” man sig känna igen och hantera de sociala signalerna ute i samhället och alltså ”växer ifrån” de värsta icke accepterade beteendena. Denna ”anpassning” har ett pris: man spelar mer och mer ”ett spel” och tappar följaktligen bort ”sig själv” i motsvarande grad. Det är så som samhället fungerar – udda och avvikande beteenden accepteras inte.

Många AS-personer svårt att någonsin leva ”normalt” i samhället – de släpps helt enkelt inte in – typexemplet är arbetsmarknaden. Doktorn skriver med god avsikt:

Det har visat sig att datorer och datorarbete passar mycket väl för den som har Aspergers syndrom.

Uttalandet är korrekt. Tyvärr är det inte så dagens arbetsmarknad fungerar. Allt högre krav ställs på enskilda personers förmåga till social kompetens och flexibilitet, man ska ha en säljande personlighet, ett vinnande sätt och förmåga att skapa och upprätthålla långsiktiga relationer. De som inte platsar är ute.

Arbetsgivarna är helt enkelt livrädda för att bli ihopkopplade med defekter, avarter, avvikelser – endast perfekta anställda duger.

10 svar to “Blir Aspergers syndrom värre med åren?”

  1. Tommy Says:

    Att AS skulle bli värre med åren håller jag inte med om men visst blir det jobbigare när man blir vuxen och kraven ökar. Det är sant som du säger att arbetsplatser är ett stort problem.

    Risken som finns är att man försöker så mycket och länge att passa in att man blir utbränd och inte klarar någonting. Det har man ju hört talas om personer som upplevt. Mestadels beror det på att de personerna inte fått en tidig diagnos utan de har gått och funderat på varför allt är så konstigt utan att hitta en lösning. Det om något blir värre med åren. Jag vet för jag själv fick min diagnos för något år sedan.

  2. Barracuber Says:

    När jag läste ditt svar fick jag tanken att ”medvetenhet” om saker och ting inte alltid är av godo. Fast å andra sidan, det är inte heller bra att leva ett helt liv i ”sov i ro” – det vore ännu värre att väldigt sent i livet upptäcka att man levt en stor del av livet i förnekelse. Jag är nog ändå till syvende och sist anhängare av ”upp med allting på bordet”. Alla som inte är ”normala” måste någon gång inse att ”någonting är inte som det ska”. Detta ögonblick är alltid smärtsamt. Inte så mycket ur existentiell synpunkt – man har sedan länge accepterat sig själv som man är – problemet är att man inte passar in i samhället. Det är alltså en fråga om självförtroende, inte självkänsla. När det brister där (självförtroendet), då kan vem som helst bli utbränd, där har du helt rätt, det är otroligt knäckande att inte bli accepterad i ”de perfektas samhälle”.

  3. Agatha Says:

    Jag tycker egentligen inte att läkaren besvarade frågan.

    Skulle du instämma i att du har en ”karaktärsstörning i personligheten”, förresten? 😉

  4. barracuber Says:

    Vet inte hur jag ska tolka din fråga riktigt.

    Karaktär, vad är det, är det som att ha ”råg i ryggen”? Att sakna karaktär eller ha svag karaktär, är det att vara mesig? Eller är svag karaktär en missbrukare eller kriminell som slänger bort sitt liv? Eller en person med lågt självförtroende som inte vågar möta världen som den är pga inbillad eller verklig social fobi?

    Som du märker blev jag lite chockad över din svårtolkade fråga.

    Are you being a pain-in-the-ass ? (har jag rätt svårt att tro)

    Eller är det en sarkastisk pik mot det neurotypisa samhället?

    Eller tycker du jag är en pain-in-the-ass ?

  5. Agatha Says:

    Jag beklagar att jag inte var tydligare. Frågan var skämtsamt riktad till Barracuber. Partiet inom citationstecken hämtade jag från frågespalten. Uttrycket ”karaktärsstörning i personligheten” roar mig oerhört, eftersom det är så nedsättande samtidigt som det är så diffust att det i det närmaste blir obegripligt. Jag skulle vilja höra läkaren som skriver spalten definiera både ”personlighet” och ”karaktär”…

    (Det händer att jag är en smärta i bakpartiet. Dock inte i det här fallet, hoppas jag.)

  6. Agatha Says:

    Eh. Jag är trött och förvirrad, och läste fel. Jag trodde att det var […] som protesterade. I övrigt hänvisar jag till ovanstående.

    (Nej, jag tycker självfallet inte att du är en pain-in-the-ass.)

  7. Barracuber Says:

    Jag redigerar ditt sista inlägg något.

    Såg inte att jag postade men annat ”alter ego”. Bra att jag fick upp ögonen för det – det har hänt förr ser jag…svårt med flera id och bloggar på WP.

    mm🙂 också trött efter en liten batalj här hemma i går kväll…

    Trodde inte heller du menade att vara nån thorn-in-my-flesh.

  8. conny öhström Says:

    Asperger Syndrom ser jag som någon medfödd brist i hjärnans funktionalitet. Lite förenklat kan man säga: ”man föddes med sopor i hjärnan”. Gnenetiskt arv. Detta har gjort att kroppen har omfördelat hjärnan olika funktioner på ett mindre effektivt sätt. Jag kan text behöva tänka saker som andra gör med ”automatlåda”. Dock är sopor i kroppen något som den faktiskt är byggd för att kunna ta hand om. Dock tror jag inte kroppen är ”designad” att redan ifrån födelsen ha en diger att-göra lista. Därför kommer många aldrig att kunna bli färdiga på sin lista. Dock är jag tämligen övertyga om att hälsokuren faktiskt kan rensa ut dessa sopor. Dock kan dom inte trolla bort ens erfarenheter och alla år av att levat som aspergare. Jag har hållit på i drygt 2 år och sett fantastiska förbättringar på min hälsa. Inklusive rensningarna av sopor ifrån min hjärna. .

  9. conny öhström Says:

    suck … det blev fel med mitt inlägg ovan. länkarna blev helt knasiga och jag vet inte hur jag ska kunna redigera det … tyvärr.

  10. barracuber Says:

    Johnnybg! Jag kan inte maila dig! Har du nån annan mail? Annars maila mig på barra_cuber@yahoo.com och förklara hur länkarna ska vara så fixar jag det.


Kommentera

