Folkhögskola ratade elev med Aspergers


DN-artikeln.

Jakob Linde nekades plats på folkhögskolan Stensund på grund av sitt handikapp. Han anser sig ha blivit diskriminerad men kan inte överklaga – folkhögskolorna står utanför skollagstiftningen.

Livlig diskussion om hurvida skolan agerade fel.

6 svar to “Folkhögskola ratade elev med Aspergers”

  1. Linda Says:

    Även om folkhögskolorna går utanför skollagstiftningen så går de inte utanför diskrimineringslagarna. Så anmäl till DO eller begär hjälp från en Antiskrimineringsbyrå.

  2. Susanne Linde Says:

    Hej Linda
    Nej, det går INTE att anmäla folkhögskolor varken till DO eller Handikappsombudsmannen. Folkhögskolor lyder inte under Skolstyrelsen och är idag fria att diskriminera.
    Dock har jag fått brev från Utbildningsdepartementen liksom från Folkbildningsrådet (huvudman för folkhögskolorna) att en lagändring är på gång för att styrka elevernas rättigheter.
    Hälsningar
    Susanne Linde

  3. liten blå kanin Says:

    Hans MAMMA. Hans MAMMA skulle vara med överallt. Hans MAMMA babblar i tidningen.

    Diagnos eller inte, nån som är så mammaberoende hade jag nog oxå ratat.

    /aspiekaninen

  4. Maria Lundby Bohlin Says:

    Jag har med gått på den skolan. Jag känner inte till just detta fallet, men jag känner dem på skolan personligen. De, framför allt rektorn Per Andersson, är grymt konflikträdda. Om två bråkar, stänger de av ena parten efter en lång tid, istället för att lyssna på oss (jag bland annat) som tog upp inför flera personal, att de två killarna haft problem med varandra länge… jag har många andra exempel.

    Nytt blod i skolledningen skulle vara räddningen, för skolan i sig är sjukt bra, det vet jag somsagt av egen erfarenhet. Det är just bara det att de inte tar itu med (från början) minimala konflikter, innan det börjat ta eld i huset ordentligt. Riktigt synd. =/

  5. Maj Says:

    Klart skolan agerade fel. Rädslan för det okända får folk(högskolor) att diskriminera. Hoppas verkligen på en ändring av lagen.

  6. Lucky Says:

    Tja,det är inte lätt att uttala sg om enskillda fall…jag tror med stor säkerhet att skolan i sig är väldigt bra…majoriteten folkhögskolor är väldigt bra…det kanske står utanför en granskande lagstiftning men samtidigt så håller de hårt på utbildning för marginaliserade grupper.


Kommentera

