Köerna växer i Stockholm


Dagens DN: Årslång kö för adhd-hjälp

324 barn i Stockholms län har fått vänta mer än vårdgarantins 90 dagar. Köerna för att utreda adhd och andra neuropsykiatriska problem växer kraftigt på många håll i Stockholm.

Efterfrågan på neuropsykiatriska utredningar, som inkluderar adhd och Aspergers syndrom, ökade under årets första fyra månader med mellan 35 och 80 procent på länets mottagningar, jämfört med samma period förra året. Det konstaterar Stockholms läns landsting i en rapport som blev klar på onsdagen.

Den stora efterfrågan och brist på personal med rätt kompetens gör att köerna växer. Längst väntetid är det i länets södra delar, i synnerhet i Haninge och Tyresö (upp till tre år).

3 svar to “Köerna växer i Stockholm”

  1. ulrika nyblom Says:

    Trist med dessa väntetider, jag har aspergers och adhd, mina barn höll på att bli omhändertagna på grund av min yngstas handikapp. Vi förhandlade oss till att göra utredning med soc, just för att vi var oroliga själva, lyckades få en tid på en barnmottagning och hade goda kontakter med sjukvården som visade mig på ett sätt att få remiss. behöver jag säga att omhändertagandet drogs in innan det hann verkställas, när vi äntligen fick en diagnos, tiden var redan beställd men soc ville neka oss att göra utredning.
    Om jag ska ta och beskriva komunikatons-svårigheten, så att de som är normala kan förstå skulle jag vilja beskriva svårigheten på följande vis. du ser men kan inte tolka mer än väldigt tydliga gester och ansiktsmimik,man är döv för otydliga tveksamheter,eller om någon skojar eller driver med en. (så en blind är altså enligt vad ni normala anser dumma? mindre intelligenta? nähä jag tankte väl att ni inte ansåg det.eller skulle den som är tondöv vara dum? nähä jag tänkte väl att du inte ansåg det heller.) men vi ser ”lite suddigt till att vara helt blinda och vi är mer eller mindre tondöva ungefär, skulle vi vara mera korkade? Hoppas du har förstått något. inse att en del ändå kan använda oss av både retorik och låta tveksamma trots att vi själva inte uppfattar sådana signaler. Men jag har hög logisk förmåga i vart fall enligt tester. Jag ska ta ett exempel på hur jag kan angripa och ta ställning i en fråga som kolhydraters vara eller icke vara så brukar jag kontra med det är tur att vi räddade eskimåerna till hjärt kärlproblem, de hade inga innan vi kom dit med västerländs kost. Skulle jag vara korkad? rudimentärt tänkande eller? stå på er ni är inte korkade och alla andra inse att vi är allt annat än korkade

  2. könssjukdomar Says:

    hejsan! jag läser din blogg mest dagligen!
    underbar läsning vill jag bara passa på o säga.
    ser fram emot nya inlägg.

  3. barracuber Says:

    Tack för kommentaren! Keep’em coming! (ska göra samma själv)😉


Kommentera

