Årslånga väntetider i Jönköping


Långa vårdköer försvårar Lisas liv (Jnytt.se 2007-09-10)

Kötiderna för att få genomgå en så kallad neuropsykiatrisk undersökning i Jönköping är årslånga. Tunga år för Lisa som skulle behöva en utredning för att förenkla sitt vardagliga liv.

Lisa har länge känt sig annorlunda. I högstadiet blev hon mobbad och som tonåring har hon mött svårigheter i större grupper av människor och sociala sammanhang. Idag är hon 21 år och läkarna misstänker att hon har Aspergers Syndrom men för att ge en riktig diagnos krävs en så kallad neuropsykiatrisk utredning.

-Jag vill göra en neuropsykiatrisk utredning för jag vill veta om jag har Aspergers Sydrom och kanske även andra neuropsykiatriska funktionshinder. Det blir enklare att få stöd och hjälp när man har diagnos. Att jag inte i samma utsträckning längre behöver anklaga mig själv för att vissa saker funkar väldigt dåligt utan att jag kan förstå att det hänger ihop med mitt funktionshinder, säger Lisa.

Att Lisas vardag skulle förenklas om hon fick en diagnos är något som både hon själv och läkarna inom psykiatrin övertygade om, men att få en tid för utredning är långt ifrån en enkel historia.

Kötiderna är över två år vilket Lisa är kritisk till.

-Idealsituationen vore att man skulle kunna få en utredning inom en rimlig tid. Det vill säga cirka tre månader. Jag tycker att Neuropsykriatriska utredningar ska omfattas av vårdgarantin, säger hon.

Har du fått någon förklaring till de långa köerna?

-Inte direkt. Men har hört talas om att de har fått pengar till att anställa en läkare till. Men att de inte hittat någon.

Hur har du blivit bemött inom vården?

-Av några har jag blivit bra bemött, med förståelse och stöd. Man blir glad när man möter sådana människor. Men många har visat nonchalans och varit mycket oförstående. Som att det inte skulle spela någon roll om jag har Aspergers Syndrom eller inte. Och på ett sett gör det ju inte det. Alla är människor och har ett lika värde. Men samtidigt så fungerar människor med Aspergers Syndrom annorlunda. Och behöver få känna att människor de möter inom vården har kunskap.

Kan inte ta emot alla

Landstinget i Jönköpings län har genomfört neuropsykiatriska utredningar sedan 2000 men då i liten utsträckning. Idag är verksamheten mer omfattande men fortfarande har man inte resurser att ta emot alla inom en kortare tidsperiod.

-Vi har kötider på två och ett halvt år, säger Anette Ekerheim, chef för neuropsykiatriska teamet i Jönköping och tillägger att köerna är långa inom de flesta landsting.
-Det varierar men vi har inte längst köer. De som har korta köer är ofta de som är nystartade. Så snart verksamheten blivit känd blir köerna långa där också.

Fotnot Lisa heter egentligen någonting annat.

Fakta: Den neuropsykiatriska utredningen syftar till att utreda och diagnostisera neuropsykiatriska störningar hos vuxna. Till gruppen neuropsykiatriska störningar hör bland annat autism, Asperger syndrom, ADHD och Tourettes syndrom.

Gabriella Fäldt
gabriella.faldt@jnytt.se

2 svar to “Årslånga väntetider i Jönköping”

  1. Tommy Says:

    Suck säger jag bara. Jag håller med, NPF borde omfattas av vårdgarantin om det nu hjälper.

  2. anna Says:

    Jag ska gå på genomsökning i mullsjö efter att de sagt att de går snabbare där… Det verkar som det går lika långsamt där. Undersökningen skulle ha börjat för ett halvår sedan! Det är fruktansvärt att ha detta över sig så länge och jag mår verkligen dåligt av detta!


Kommentera

