Aspergers syndrom som redskap


Han använder sitt handikapp som redskap (Barometern 2007-09-18)

Han lämnade mellanstadiet utan att kunna läsa, skriva eller räkna, diagnostiserad med Aspergers syndrom, dyslexi och dyskalkyli. I januari nästa år räknar Jakob Larsson från Öland med att knipa en magisterexamen i sociologi.

Den ständiga rastlösheten fick han utlopp för genom att kliva fram och tillbaka över klassrumsgolvet. En skicklig lärarinna och hjälpsamma skolkamrater gjorde att han hängde med hyggligt på lektionerna.

Men bokstäverna och siffrorna i böckerna flydde hans blick. De var så svårfångade att Jakob Larsson fick spendera sjuan och åttan i särskola. Under denna tid, präglad av kamp med multiplikationstabeller och grammatik, öppnades även dörren till en dold passion – samhällskunskap och historia.

– Intresset har nog alltid funnits där, gissar en nu 26 år gammal Jakob Larsson och gnuggar vanemässigt sitt skägg. Denna ofrivilliga rörelse är ett av få ytliga spår som vittnar om hans Asperger. Den största motoriska oroligheten och problemen att hantera nya och oväntade situationer har han lärt sig att kontrollera.

Dyslexin största hindret

– Dyslexin har alltid varit mitt främsta studiehinder, konstaterar Jakob Larsson. Den är mer oförlåtande. Att läsa igenom en uppsats och verkligen förstå allt tar mig nästan en vecka.
Med några månader kvar till sin magisterexamen i sociologi på Högskolan i Kalmar för han egna anteckningar under föreläsningarna och fixar själv vissa hemuppgifter.

Men vid större skrivarbeten får föräldrarna axla rollen som sekreterare, medan Jakob Larsson dikterar vad han lärt sig under sina långpromenader med ljudböcker.

Drivkraft

– Jag har fått all viktig kurslitteratur inläst på cd-skiva, förklarar han tacksamt. Annars hade det aldrig fungerat att plugga vidare. Att skolan anlitat anteckningshjälp under föreläsningarna, och via handikappsamordnaren informerat lärarna om hans speciella behov, har också underlättat mycket.

Men hur praktiskt det än varit med muntliga förhör och talsyntes på datorn, vet Jakob Larsson vad som verkligen ligger bakom hans lyckade studier.

– Drivkraften att bevisa – mycket för mig själv och andra – att Asperger inte bara är elände. Handikappet kan faktiskt användas som ett redskap.

Kan vara en fördel

Jakob Larsson ger som exempel den känsla för detaljer som kännetecknar personer med Asperger. Genom att lära känna varje liten del blir det lättare att förstå stora och komplexa sammanhang, menar han.

– Dessutom har jag lättare än de flesta att fokusera och lära mig när saker verkligen intresserar mig.

I förhållande till hur många som faktiskt har handikapp, pratas det väldigt lite om just dessa. På det viset blir funktionsnedsättningarna osynliga i samhället, tror Jakob Larsson. Efter magisterexamen planerar han därför att börja föreläsa om hur man som handikappad fixar studierna. De senaste månaderna har Jakob Larsson även smakat på tanken att doktorera i sociologi.

– Men jag får inte bli besviken om det inte blir av. En doktorsexamen är svår att klara för alla, säger Jakob Larsson.

Rikard Ljungqvist
rikard.ljungqvist@barometern.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: