Vill starta förening för att hjälpa anhöriga


Vill starta förening för att hjälpa anhöriga (Katrineholmskuriren 2008-01-30)

Se även kommentarerna i länken ovan.

Artikeltexten:

”Susanna König och Lennarth Dahlberg startar en lokalförening för anhöriga till barn med bland annat Aspergers syndrom. Nu vill de snarast komma i kontakt med folk i Katrineholmsområdet för att kunna dra igång.

Det första Susanna gjorde när hennes 12-åriga dotter Emily fick diagnosen var att skaffa sig så mycket faktakunskap som möjligt om Aspergers syndrom.
När det var avklarat ville hon veta på vilket sätt hon kunde hjälpa Emily. Susanna bör-jade söka efter föreningar och andra som hade erfarenhet av liknande handikapp.
– Vi kände att vi ville komma i kontakt med andra föräldrar och Emily ville komma i kontakt med andra som har Asperger, berättar Susanna, men det var jättesvårt att komma i kontakt med andra.

Hörde sig själv

Ganska snabbt kunde hon konstatera att det fanns ett stort behov av att starta en lokalförening dit föräldrar och anhöriga kunde vända sig till. Hon tog kontakt med Riksför- bundet Attention om hon kunde starta en lokalförening. Attention är en intresseorganisation för människor med så kallade neuropsykiatriska funktionshinder där Aspergers syndrom ingår. I samma veva kom hon kontakt med Lennarth Dahlberg som har en son med Asbergers syndrom. När de pratade med varandra per telefon första gången kände Susanna en stor lättnad.
– När jag förklarade hur våran situation var och när Lennarth svarade var det som att höra mig själv, berättar hon.

Tror den är efterfrågad

Just nu är Susanna och Lennarth i full färd med att dra igång en förening. Men de behöver förstås vara fler.

– Vi vill komma i kontakt med vuxna, ungdomar, barn med diagnosen och familjerna runt omkring dem, säger Susanna, vi måste vara fler än två om man säger så. Att få med folk i föreningen tror inte Lennarth blir några svårigheter tack vare kommunens storlek. De båda pionjärerna tror att många i Katrineholm länge har efterfrågat en anhörigförening lokalt.
– Om jag, när jag hade fått diagnosen, hade fått ett papper i handen där det stod vilka namn man kunde vända sig till hade det hjälpt mycket, säger Susanna.
– Även om de inte kanske inte vet något om just ditt barns eller ditt funktionshinder kanske de kunde hjälpa mig med vad man ska vända sig.
– Det viktigt att vi drar igång nu och inte väntar för länge, tillägger Lennarth som en direkt uppmaning till folk att snarast höra av sig.”

8 svar to “Vill starta förening för att hjälpa anhöriga”

  1. Inger Wigestam Says:

    Min son har haft ätstörningsproblem sedan 12 års ålder. Vilket leder till att jag har haft helvete sedan han var 2år med hans diagnos högfungerande autism.Jag är idag sliten och frustrerad och min man sitter i rullstol efter en fotamputation och ser väldigt dåligt.Min son har tidigare varit utan skolgång imer en ett och ett halvt år p g a att skolan inte fungerade. Alla krav och alla möten gör mig totalt utsliten. MVHInger

  2. Inger Wigestam Says:

    Jag Inger som skrev tidigare vill tillägga att min son är 14år i maj och han gör framsteg och blir mer och mer självständig, vilket är positivt. Men jag har blivit så sliten och sönderstressad av alla tusen möten om honom under årens lopp att jag vet inte hur länge jag orkar. Jag är 52år och har två vuxna barn som klarar sig själva. Min äldsta som är 32år har jag ingen kontakt med . Han har haft drogprolem som jag har fått ta del av med polis kronofogden skatteverket, under dessa år vilket har utökat stressen. Det är bara att kämpa på. MVHInger

  3. Inger Wigestam Says:

    Jag Inger vill vara med och starta anhörigförening men hur gör jag?

  4. Inger Wigestam Says:

    Tyvärr bor jag inte i Katrineholmstrakten, aj då jag såg det.MVHInger

  5. Susanne Eriksson Says:

    Jag har en dotter på 14 år (blir 15 i Feb) som alltid har varit speciell, det sociala har varit det jobbigast. Nu går hon i åttan men hon har inte gått till skolan många ggr varken i sjungan eller åttan. Just nu går hon inte alls. Hon vägrar vara själv längre säger hon (kommer liksom aldrig in bland klasskompisarna). Är så maktlös, vet inte vad jag ska göra. Varit i kontakt med bup som har skickat en remiss till E-tuna för en utredning om asperger. Så vi har ingen ställd diagnos än men jag skulle gärna vara med i en förening om det bara fanns nån. Läste här nu att ni ville starta en och hoppas att det blir många som är med. Bara det att träffa andra i liknande situation skulle vara toppen både för mig och min dotter. Mvh Susanne

  6. Ïnger Wigestam Says:

    Hej, hur har det gått jag har inte varit på denna sida sän länge , men jag har uppmärksammat dig, hoppas något har ordnat sig till det bättre, livet är tufft för många. Stor kram INGER

  7. Marie-Louise Bohman Says:

    HJÄLP! Hur kan jag hjälpa en nära släkting med Aspergers i 30-årsåldern som håller på att bli mosad av myndigheterna. Hon har bott hemma länge men fick hjälp och stöd att skaffa egen lägenhet och fick sjukpension och har kunnat jobba några veckor ibland. Sen skulle de spara och de sa att de skulle dra ner på pensionen men det värsta som skulle hända var att den minskades till 75 %. Några dagar senare fick hon ett brev där det stod att hon inte får någon pension alls utan är hänvisad till soc. De säger nu att de ska göra utmätning av hennes stackars tillhörigheter så att de kan betala hyran åt henne. De säger själva på både soc och Försäkringskassan att hon inte hör hemma på soc och hon har läkarintyg. Hon är mycket depressiv och gråter oavbrutet och har flyttat hem till föräldrarna som också bara gråter och inte orkar mer. Hon hotar flera gånger dagligen med självmord och på Försäkringskassa känner de till flera liknande fall som slutat med självmord. Vart ska jag vända mig. De själva orkar inte mer. De har suttit med skrivelser och överklaganden i åratal och de får ingen hjälp. HJÄLP INNAN DET HÄNDER NÅGOT!

    • j Says:

      Marie-Louise Bohman: Kolla upp Nätverket RESURS. http://resurs.ning.com/


Kommentera

