Autistiska ungdomar vårdas som kriminella


Extern länk till DN.se

Artikeltext Publicerad 2009-08-06

Autistiska ungdomar som tvångsomhändertagits av social tjänsten placeras tillsammans med grova brottslingar på statliga ungdomshem. Nu kräver flera förbund att socialtjänsten och Statens institutionsstyrelse (Sis) agerar.

– Det är väldigt olämpligt att placera personer med autism med kriminella. Många är väldigt lättpåverkade och risken är stor att samhället, genom olämpliga placeringar, bidrar till att skapa brottslingar av dem, säger Anki Sandberg, ordförande på Riksförbundet Attention.
Även Riksföreningen Autism och Organiserade Aspergare är kritiska.

– Personer med autism får inte stöd- och behandlingsinsatser som är anpassade till deras annorlunda sätt att tänka, kommunicera och hantera sinnesintryck. De riskerar att utsättas för svår stress med allvarlig psykisk försämring som följd, säger Eva Nordin Olsson, ordförande på Riksföreningen Autism.

Bengt Johansson, placeringschef på Sis, säger att autister placeras med brottslingar bara i undantagsfall.

– Jag ser inget anmärkningsvärt i det här. Alla som kommer hit får i stort sett samma behandling. Vården skiljer sig nästan inte alls åt.

Är inte just det problemet?

– Många av dem som hamnar på ett särskilt ungdomshem med stöd av lvu har ett kriminellt beteende och har i många fall gjort sig skyldiga till väldigt allvarliga saker men är inte dömda ännu.

Adam, som egentligen heter något annat, tvångsomhändertogs sedan han skolkat från skolan, vänt på dygnet och vägrat att medicinera. Han är 18 år och fick nyligen dia gnosen Aspergers syndrom.

– Anstalten är som ett riktigt fängelse, med taggtråd och galler, säger han. Nu hotar de med att förlänga vården tills jag lärt mig diska, laga mat, tvätta kläder, städa och studera perfekt. Detta är fel – det står ingenstans i lagen att man måste kunna laga mat, vakna klockan åtta varje morgon och lägga sig klockan tio på kvällen.

Med sin autism upplevs han som en udda typ av de andra.

– De har hotat att döda mig och jag har blivit slagen bara för att jag inte kan svara på deras frågor.

Adam har suttit frihetsberövad i sju månader.

– Jag har ett socialt handikapp och detta tror de att de kan lösa genom att fängsla mig på deras fängelseklinik. De behandlar mig som om jag vore kriminell.

Adam önskar att han fått hjälp enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (lss). Då skulle han kunna få social träning och arbetsterapi utan att vara inlåst.

Robert Holender
robert.holender@dn.se

Kommentera

