Bota Aspergers syndrom?


SANTA BARBARA, Calif. – The Gevirtz Graduate School of Education’s Koegel Autism Center at the University of California, Santa Barbara announced today it has received a $940,000 gift from The Eli and Edythe Broad Foundation to establish the Eli and Edythe L. Broad Center for Asperger Research.

The new center will be the first research and training facility in the United States devoted to developing treatments and ultimately finding a cure for individuals with Asperger’s Syndrome, a prevalent form of high functioning autism characterized by difficulties with social communication.

(min ”boldifiering”)

Läs hela artikeln.

Inte så illa,va?

En stiftelse skänker 940 000 dollar till ett Autismcentrum i syfte att försöka hitta ett sätt att bota Aspergers Syndrom.

EDIT: Det behöver inte enbart vara av godo ifall man kunde bota Aspergers Syndrom. Andra sidan av myntet är att alla människor som har Aspergers Syndrom kanske inte vill bli botade. Det kan finnas mängder med skäl till detta, aspisar är lika olika och unika som vanliga människor.

Diskussion.

19 svar to “Bota Aspergers syndrom?”

  1. anneli hallgren Says:

    Det går inte att bota intelligens.En Asperger människa tänker innåt och en ´normal ´ tänker utåt-bägge behövs i samhället,underlätta för de som vägrar bli kopior!! MVH Anneli

  2. Bubben Says:

    Jag tycker det är jätteviktigt att kunna asperger då dom människorna har brist på empati och känslor för andra människor och blir inåtvända vid motgångar!

    Måhända dom är intellgenta men det väger inte upp problemen!

  3. barracuber Says:

    Bubben, det du beskriver är inte Asperger. ”brist på empati och känslor för andra människor” = psykopati. Asperger är inte samma sak som psykopati, många aspare är både empatiska och känslomänniskor. Du tänker nog på de typiska aspergerdragen att ha svårt att läsa av vanliga människors kroppspråk, ansiktuttryck, intentioner, outtalade budskap. Man har helt enkelt svårt att ”läsa mellan raderna”. Aspergare har ett mer direkt sätt att kommunicera, medan normala ofta rent bokstavligen säger något annat än de egentligen menar, vilket är obegripligt för en aspergare.

    ”inåtvända vid motgångar” = typiskt mänskligt drag skulle jag säga, inget typiskt för aspisar, även om naturligtvis vissa aspisar är på det viset. Alla människor drabbas av motgångar i livet och har olika sätt att hantera det, vissa blir utåtagerande, andra sluter sig.

    ”Måhända dom är intellgenta men det väger inte upp problemen!”. Så sant så. Att vara intelligent räcker inte idag. Är man det minsta avvikande blir man utfrusen. Kraven på ideal, yta och perfektionism är större idag. Varför är mer än 70 % av alla aspergare utan arbete?

    • Lina Says:

      Det stämmer visst! Har 17 års erfarenhet av aspergare och de saknar helt empati för andra. De kan låtsas ha empati men de bryr sig enbart om sig själva och på många sätt liknar asperger verkligen psykopati. Den stora skillnaden dem emellan är dock att en aspergare isolerar si helt med sina specialintressen och trivs så, medan en psykopat är översocial.

      • Sanna Says:

        Lina, jag blev riktigt ledsen då jag läste ditt inlägg. Jag har diagnotiserats aspergers syndrom och jag kan lova att jag aldrig velat göra någon illa. Jag kan ofta säga fel saker vid fel tillfällen och ha svårt att bemöta mina vänner då de mår dåligt och kan uppfattas som känslokall ibland men sanningen är den att jag bryr mig jättemycket men har ibland svårt att visa det. Blir så arg och ledsen när jag läser ditt inlägg. Sluta jobba med aspergare för du visar tydligt att du inte förstår dom alls!

  4. Bubben Says:

    Ok..men det går nog inte att bota asperger i alla fall då det är medfött..eller?..och även om det skulle gå kan nog följderna bli katastrofala..?

  5. Tommy Says:

    Nej AS går inte att bota utan att utplåna den som har det. Det påverkar hela ens personlighet.

  6. Hjalmar Says:

    As går att bota på det vis att man kan lära sig hantera problemen och få bort symtomen som stör en. så det finns faskit,ett sätt att bota men det är svårt för många. många är kvar i sin AS vilket dom ska va glada för

  7. Karin Says:

    Det här paret, makarna Koegel, är en del av den behaviouristiska skolan. De har, liksom Ivar Lovaas, en historia av att behandla autistiska barn med grovt fysiskt och psykiskt våld. Glöm aldrig det.

    De objektifierar barnen och anser att autism är en sjukdom som ska botas – med vilka metoder som helst, uppenbarligen. Eftersom detta tar prioritet, så kommer futtigheter som mänskliga rättigheter och människovärde på skam.

    Läs noga och mycket om det här, för det finns i Sverige också.

  8. Johanna Says:

    Min pojkvän har asperger, inte dock säkert men allt tyder nästan på att han har det. Han har svårt att förstå vad som är acceptabelt, svårt att förstå hur man tycker och tänker och att läsa av. Varit tillsammans med honom i 7 månader än så länge och varje gång vi har hamnat upp i en diskussion eller tjafs så har det slutat med att jag inte orkat prata om det längre för att jag tycker det han uttrycker är ologiskt.
    Någon som vet bättre hur man ska kunna hantera det? Jag vill bara göra det bästa så att det fungerar bättre mellan oss.

    • Majsan Says:

      Tyvärr tjejen. Jag var ihop med en i 4 år och hur mycket man än förklarar för dem, går det inte in. :/ Se upp när du börjar må dåligt av att vara ihop med honom bara..

  9. Chisaku Says:

    Att vilja ändra på en person och hur den beter sig är i sig själv helt fel. Vad är det för fel med att vara Aspergare? Varför så mycket pengar till att inte behöva vara det? Jag är väldigt glad över att kunna vara mig själv, tack.

    Jag har nog ett annorlunda tankesätt, kanske, men jag trivs med det. Att kunna tänka utanför lådan… att kunna vara ensam, att ha bra och nära vänner…

    Men, är det för att vi är underlägsna att människor känner sig dåliga och vill ”bota” oss? Eller är det för att vi inte passar in eller borde inte finnas alls?

    Båda skälen får mig att må väldigt konstigt…

  10. Fredrik Says:

    när kommer botemedlet till sverige?:D

  11. Lina Says:

    Tänk nu på, gott folk att USA ligger långt fram i forskningen gällande psykiska sjukdomar och det forskas nu i om virus som bakomliggande orsak. Ett virus som alltså sätter sig på hjärnan redan under födseln. Vad jag vet forskar de i asperger samt schizofreni men kanske även i annat som psykopati.

  12. Niklas Says:

    Jag har Asperger och kan inte förstå dom som vill leva med detta handikapp. Antingen har dom som skriver så inte levt i egen bostad själva utan partner, föräldrar, eller stöd på annat sätt och försökt att få tillvaron att fungera.

    Vem vill leva innåtvänd, oförmögen att interagera med andra på ett naturligt sätt, utan leva i sitt eget huvud hela tiden.

    /Niklas

  13. hangwithmeifyourforreal Says:

    jag tror att alla har svårt att vara ensam, oavsett om dem är AS eller inte.

    jag tror att det beror på personen, och hur den har levt sitt liv innan, dvs van att vara ensam eller inte.

    även en AS kan känna att den vill utvecklas och leva ensam, stå på egna ben, det är så klart svårt för alla även om det kanske är svårare för oss AS i många fall.

    men detta är svårt för andra också, och bara för att du bor ensam betyder det att du inte har vänner? som du umgås med och hittar på saker med i veckorna och helgerna när du har tid.

    självklart menar jag inte att detta gör att folk inte vill bli ”friska” från AS.

    om till exempel zlatan har AS, och han är så bra pga av det, själv klart vill han inte bli frisk från AS för han är så duktig på det han gör.

    Men om man vänder på myntet, om han skulle vara ”normal” kanske han skulle nöjt sig med livet innan han offrade mycket av sin barndom och tid. då hans kompisar andra i hans ålder gjorde helt andra saker. För jag menar även om han är bäst på planen många gånger, finns det nått i hans attityd då han sparkas och grejer på folk som visar påatt han inte mår så bra alla gånger.

    hur som helst, jag kan ha fel. men jag tror att man måste ”rehabiliteras sig själv” och tycka om och trivas med den man är. sen om det finns botemedel så är det ju en helt annan sak.

    om du till exempel tänker dig en rullstols bunden, han måste trivas med sin kropp och att han inte kan gå osv, men måste ändå inse att det finns mycket kul att göra fortfarande och att livet inte är slut och att han kan klara sig själv, om han bara lär sig.

    men om han senare kan få en operation så att han kommer kunna få nya ben och gå, klart han inte säger nej hur nöjd han ändå är med sitt liv.

    det finns mera tankar att dividera om, men som sagt jag tror inte att nått svart eller vitt i den frågan.

    så det är inget dåligt i sig att dom försöker hitta nått ”botemedel”.

    det lär ju knappast finnas nått, tvång att ta del av det, om det nu skulle lyckas, right?

  14. leaky gut cure review Says:

    What’s up to all, since I am truly keen of reading this weblog’s
    post to be updated regularly. It includes fastidious information.

  15. Kloker Says:

    Jag HATAR att ha den förbaskade och hemska Horfittdiagnosen. Vill gärna vet hur man kan bota den vidriga diagnosen

  16. Nissen Says:

    Jag har asperger och skulle gärna bli botad! Jag hatar att ha det, fattar inte hur nån kan vilja ha det!? Bryr mig inte om det skulle förändra min personlighet så länge jag slipper det! Det är avskyvärt att känna sig sämre än alla andra normala människor, Punkt!

    Btw- människan är inte gjord för att leva ensam efter som vi i grund och botten är flockdjur och alla behöver någon annan människa i slutändan för vi är inte skapta för att leva solitärt, varken aspisar eller ”vanligt” folk, inte ens psykopater är skapta för att leva själva.


Lämna en kommentar