Sydsvenskar se hit: Företag i Laholm anställer bara personer med Aspergers Syndrom


Nu börjar de äntligen dyka upp så smått, företagen som inser fördelarna med att anställa folk med neuropsykiatriska funktionshinder!

Här är nästa: Företagsservice i Laholm (FiL). Företaget verkar nystartat, jag hittar ingen hemsida.

Purfärsk artikel i Hallandsposten

FiL är företaget som bara har funktionshindrade på lönelistan.

– Anställda med Aspergers syndrom har specialkompetenser som vi andra inte kommer i närheten av, förklarar företagets vd Inger Reinfeldt.

På andra våningen i pampiga Rådhuset på Stortorget har två kontor gjorts

i ordning för företaget FiL – Företagsservice i Laholm.

Grundaren är Inger Reinfeldt som sedan fyra år driver Björklidens särgymnasium i Knäred.

– På Björkliden är syftet att utbilda ungdomar med funktionshinder till praktiska arbeten. Här är syftet att få ut dem i teoretiskt arbete, säger hon.

De anställda har aspergers syndrom. Och affärsidén är att på uppdrag av andra företag utföra enklare kontorssysslor.

– Man kan säga att vi tar på oss jobben som är tråkiga men som måste göras, vardagliga sysslor som företag ibland inte hinner med. Det kan vara att gå igenom statisk och söka fel på hemsidor. Personer med aspergers har en oerhörd specialkompetens på vissa saker. De gör många gånger arbetet både snabbare och enklare än vad vi andra klarar av, säger Inger Reinfeldt.

Till en början finns två anställda. Den ena är Inger Reinfeldts son Jonatan. Den andra är en tjej som i sommar tar studenten från särgymnasiet i Knäred.

Ytterligare en icke-funktionshindrad är knuten till företaget. Det är Susanne Blixt vars tjänster hyrs in på deltid från Björklidens utvecklingscentrum. Hon ska ragga kunderna.

Jonatan Reinfeldt har fått ett eget blankt skrivbord att börja jobba vid. Hans specialkompetens är datorer. Hittills har han byggt upp kontorets datornätverk.

Att utföra ”de tråkiga jobben” har han inget emot. Bara han får arbeta med datorer är det okej.

Jonatan är en till synes helt vanlig kille som lyssnar på Metallica och Red hot Chili Peppers i datorhörlurarna. Så länge han får arbeta på egen hand med det han är bra på fungerar allting hur bra som helst.

– Men jag har helt enkelt svårt att jobba med andra människor. Får jag sitta själv och göra de jobb jag ska göra så går det bra. Då vet jag att vad jag gör och vad som är gjort, säger han.

Han har tidigare pluggat samhäll media i Olofström på ett specialgymnasium för ungdomar med Aspergers syndrom. Det säger han var första gången i livet som han fick den respekt och hjälp av omgivningen som han behöver för att få vardagen att funka.

Inger Reinfeldt betonar att syftet inte är att göra vinst i företaget, utan att ge ungdomarna en sysselsättning och arbetslivserfarenhet. Hittills har de båda anställda inte fått någon lön från företaget, utan arbetar genom praktik från arbetsförmedlingen respektive

i en projektanställning. Men när verksamheten får in pengar genom uppdrag ska det vara riktiga löner, uppger Inger Reinfeldt.

FREDRIK MAGNUSSON
0430-792 15 | 0737-65 75 44
fredrik.magnusson@hallandsposten.se

Jag måste säga att jag vänder mig mot begreppet ”enklare kontorssysslor”. Vore intressant att se vad Left Is Right anser om det. Deras verksamhet så här långt har jag inte uppfattat som enbart enkel, de erbjuder bland annat design (webb och allmän), hårdvaruprogrammering – assembler och överföring av databaser.

7 svar to “Sydsvenskar se hit: Företag i Laholm anställer bara personer med Aspergers Syndrom”

  1. Fredrik Dahlbom Says:

    Jag har Aspergers syndrom och är just nu arbetslös. Därför tyckte jag att det var en intressant artikel du tipsade om. Vet du om företaget har någon adress? (Jag hittar inte någon adress på nätet).

  2. barracuber Says:

    Tack.

    Varför postade du gymnasie-länken förresten? Gymnasiet ligger i närheten av Laholm (Knäred) – annars ser jag inte direkt kopplingen till FiL, frånsett att eleverna har funktionshinder förstås. Har skolan samarbete med FiL?

    Jag googlade nyss och ser fortfarande inte att FiL har någon hemsida.

  3. barracuber Says:

    Jag lägger in gymnasielänken i min svenska länksamling.

  4. Björn Says:

    Hej!

    Jag fick diagnosen ADD (lätt aspergers och ADHD) och hade stora problem på arbetsmarknaden i många år. Sedan slutet av förra året jobbar jag på Carema i falkenberg och trivs jättebra.
    Mitt självförtroende har gått spikrakt uppåt och det är en väldigt bra arbetsplats. Livet fick mening.

    • barracuber Says:

      Hej Björn!

      Jag har själv samma diagnoser som du, utreddes under nov-dec 2010. Jag har inte jobbat mer än tillfälliga jobb efter 2003.

      Läste om Carema nyss och det lät väldigt bra.

      Vilka är dina arbetsuppgifter där, förresten?


Lämna en kommentar