Färsk bok om subklinisk Aspergers syndrom


Ursäkta tystnaden från mig här. Har varken haft tid eller (främst) ork. Tack för alla kommentarer som lämnats.

Jag har hunnit halvvägs genom en färsk bok, tror den kom ut i april, med en väldigt lång titel:

Konflikter, missförstånd, ensamhet : återspeglingar av Aspergers syndrom hos vuxna? av psykologen Karin Stadler. 

återspeglingar av Aspergers syndrom hos vuxna?

Så här långt in i boken stämmer otroligt mycket in på mig själv och sannolikt även många andra med själv-/o-diagnostiserad Asperger syndrom(AS)/Högfungerande autism(HFA).  Just alla de här begreppen och bokstavskombinationerna tror jag kommer få sig en rejäl omarbetning i framtiden. Jag hoppas inte det kommer ta alltför lång tid.  Diagnosen Aspergers syndrom (AS) till exempel behöver breddas. HFA ser jag egentligen som samma sak som AS.

Ett av boken huvudteser är att det sannolikt finns ett väldigt stort mörkertal därute med odiagnostiserade vuxna personer med Asperger.  Men inte den Asperger många tänker på i – lågfungerande, efterbliven, osjälvständig – utan en som är svårare att upptäcka – en dold subklinisk Asperger. ”Subklinisk” innebär här att man inte uppfyller de etablerade aspergerkriterierna, som de är definierade idag, för att få AS-diagnos, men ändå har sociala kognitiva problem vilket skapar problem och lidande för både individen och omgivningen. Det stämmer in klockrent på mig.

Jag stannar där för jag vill komma vidare i boken. Jag hittar inte mycket på nätet om den ännu. Lite märkligt att jag inte ens kunde hitta någon information om den hos bokutgivning.se som är utgivare, men å andra sidan finns ju information hos boksajterna som säljer boken:

    Liten upplaga.se

    Adlibiris

    Bokus

Boken är ett debattinlägg för att öka medvetenheten om det stora mörkertalet. Jag tror att när den här boken blir känd och fler hinner läsa den kommer den att vara en av de viktigaste aspergerböckerna.

Recensera den!

4 svar to “Färsk bok om subklinisk Aspergers syndrom”

  1. Alien Says:

    Biblioteket har äntligen fått hem boken så jag lånade den idag. Har läst lite i den, verkar bra.

    Hade inte kraven i arbetet höjts så hade jag aldrig fått någon diagnos och antagligen varit ”subklinisk” också.

    Om fler läser den tror jag fler vill bli utredda. Det behöver man, även om man inte vill ha/behöver några LSS-insatser.

  2. Hannah Lindahl Says:

    Tack för det här tipset! Jag har läst allt jag kommer över i ämnet Asperger under våren och sommaren. Har aldrig förstått mig bättre än nu. Allt jag gått igenom under åren och undrat över, har fått en förklaring när jag började läsa om Asperger.

    Varit sen i mycket vad gäller utbildning och arbete men har nu ett underbart arbete. Det är mina specialintressen som fört mig framåt. Har själv funderat mycket på att skriva om det och nu när jag läser om AS så har jag förstått att det är ”kittet” i allt jag varit med om.

    Mycket inressant boktips, ska skaffa det genast. Jag tillhör nog den subkliniska varianten, för visst fungerar jag men har ibland jobbiga situationer vad gäller kommunikation med kollegor osv.

    Tusen tack för tipset!

  3. Cy Hall Says:

    Jag lever med en kvinna med av mig (leg. neuropsykolog) diagnostiserad AS sedan två år tillbaka och har stora problem med relationen.Funderar på skilsmässa pga av stora emotionella och praktiska svårigheter. Slarvig, ohygienisk, och frånvarande. Tror att hon inte ens skulle märka om jag dör sidan om henne.Finns det någon anhörigförening eller likmande där vi som lever varje dag med detta problem kan kommunicera? Eller är det bäst att bryta? Vad säger dom som har erfarenhet av detta?

  4. ellis Says:

    enligt vad jag har hört från läkare så ska diagnoskriteriernautökas och / eller ombearbetas inom några år.


Lämna en kommentar